tisdag 1 maj 2012

Ribeye och Valborg.



Det har varit många lediga dagar nu. Underbart! Ta dagen som den kommer. Smyga upp tidigt och koka kaffe som man efter hundpromenaden kan dricka i lugn och ro utan stress och stämpelklockor. Vädret har varit riktigt hyffsat och man har faktiskt fått lite färg i ansiktet.

Att som här kunna äta sin första frukost på balkongen utan att frysa är ju bara helt ljuvligt.



Finns det något bättre än ägg och bacon frukost när man är ledig? Svärmor hade varit nere i Skåne och hade med sig både tomater och gurka från Vikens. Otroligt vilken skillnad det kan vara i smak på vanliga "snabbköps" grönsaker och sådana här primörer direkt från odlaren. Till och med Ingo gillade gurkan och gluffsade med sina små kattunge tänder glupskt i sig innanmätet. Han är ju helt knäpp den katten.



Det har ju ätits ett och annat dom här dagarna tyvärr så har jag kanske inte varit lika flink med kameran. Men det blev en (eller två faktiskt) fantastiska Entrecotér eller Ribeye Steaks som yankarna säger.


Jag gör inte mycket med den här typen av premiumkött.


1. Viktigast av allt. Sköj i kallt vatten. Torka av noga. Låt ligga framme i rumstemp 40 - 60 min innan tillagning.

2. Het gjutjärnspanna. En köttbit i taget (för att inte kyla ner pannan). Salt och Svartpeppar (its all you need). Salta generöst på den sida du först kommer att lägga i pannan. Vänd bara köttet EN GÅNG. Pilla inte på det och fjompa runt det under stekningen. Låt det va. En skiva av den här tjockleken behöver ca 2,5 min på varje sida.

3. Låt köttet vila efter stekningen. Lägg det på ett fat med lite lös folie över i ca 5-10 min. Genom att låta köttet vila på det här sättet så får du en tusen gånger saftigare och mörare köttbit än om du skulle äta den direkt från pannan. Att göra det är som att sticka hål på en ballong. All saft rinner rakt ut. -Poof bara.

När köttet är huvudperson på det här sättet så kan i alla fall jag med gott samvete servera en enklare sallad och till och med en fuskgratäng som tillbehör. Jag körde även denna gång Lallerstedts chilibearnaise och den är faktiskt riktigt bra.

En kall ljus fatöl och ett par solstrålar i ansiktet så finns det helt plötsligt inte mycket att klaga på.













Igår skulle vi på knytkalas. Sånt är ju roligt! Efter en del huvudkliande så kom jag på det geniala. Att göra mina world famous Buffalo wings.

Kycklingvingar är ju supergott. Dessutom billigt och lätt att göra.

Marinaden (på ett ungefär):

1 dl Chilisås.
2 msk het tacosås (som råkade finnas kvar).
0,5 dl Olivolja.
1 msk BBQ sauce.
3 finhackade vitlöksklyftor.
2,5 tsk cayennepeppar.
2 tsk paprikapulver (för färgen mest).
3 msk Japansk Soya.
2 msk Honung.
1 msk rårörsocker.
Salt och peppar.


Blanda väl och knö sedan ner dom avsköljda vingarna. Blanda och rör om så att alla vingar blir rejält omhuldade av denna härliga blandning. Ställer du detta i kylen ett par timmar så blir det toppen. Men eftersom jag inte hade tid med det så blev det rakt in i ugnen (vilket också fungerar utmärkt).


225gr i ca 35 min. Efter 25 min så tog jag ut och ringlade på rejält med honung för att få dom så där honungsglaserade och goda.

Till dessa så finns det bara ett tillbehör som man kan ha med gott samvete.
Bluecheese dip:

3dl gräddfil.
2-3 msk majonnäs (eller lättmajonnäs).
Ett par droppar citron.
1 skvätt vitvinsvinäger.
1 paket (100gr Blåmögelost, typ Danablue).

Blanda ingredienserna och sist smula i osten. Jag tycker det är gott om det är lite olika storlekar på bitarna så man får lite chunky feeling. Jag brukar mosa med en gaffel först och sedan strö i lite grövre bitar mot slutet.

Detta är en utav mina favoriter. Även grymt god att doppa selleristavar i. 


Det har med andra ord varit mycket gott.
Kanske är den lilla Finncrisp biten på morgonen med extra lagrad ost den största delikatessen?
Kanske är det att bara höra vårfåglarna igen?

Det godaste var ändå att ha tid att umgås med dom man gillar bäst.
Tid att bara vara.

Ha en skön dag därute!
//Andy.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt det ser ut med sol i bilderna! Hoppas resten av valborgshelgen blev lika fin.

    En katt som äter gurka, det är nog första gången jag hör talas om det. Ska bli spännande att höra vad han mer stoppar i sig. Fast svaret kanske är allt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var det underbart att vi äntligen fick lite sol? Och svaret är mycket riktigt ALLT, suck....
      Hoppas er Valborg var fin också.
      Hej hopp.

      Radera